Este o probă de
examen, uşoară, dar se recomandă exersarea ei numai după ce începătorul
stăpâneşte comenzile, adică după cel puţin 20 de ore de exerciţii la volan.
Pornirea în rampă se exersează fie la poligon, unde rampa este grea, fie chiar
pe un drum în rampă, mai puţin aglomerat şi suficient de mult înclinat.
Una dintre
împrejurările uzuale care fac necesară stăpânirea acestei probe este
următoarea:
Presupunem că
autoturismul se află oprit în rampă, aşteptând într-un şir de vehicule lumina
verde a semaforului. Condiţia impusă este ca, aprinzându-se lampa verde,
comenzile pornirii de pe loc să nu permită mişcarea autoturismului spre spate,
nici măcar 1 - 2 centimetri. Evident că pentru exerciţiu nu se cere semafor.
Exerciţiul începe pe un drum în rampă, autoturismul este oprit, motorul
funcţionează şi schimbătorul este la punctul mort. Conducătorul aşteaptă
momentul pornirii, apăsând tot timpul cu piciorul drept pedala frânei,
pentru a nu lăsa autoturismul să meargă înapoi, pe pantă.
Care sunt comenzile necesare pentru pornire în rampă?
1) - Conducătorul se asigură. În unele
împrejurări va trebui să semnalizeze.
2) -Apasă pedala ambreiajului şi introduce
schimbătorul în treapta 1.
3) -La pornirea de pe loc trebuie întâi apăsată
pedala acceleraţiei cu piciorul drept, pentru a mobiliza motorul să dezvolte
putere. În acest scop:
a. se trage
mai întâi maneta frânei de mână, ţinând-o în poziţia frânat, fără a o asigura
(la multe modele de fabricaţie se ţine butonul siguranţei apăsat continuu, cât
timp se ţine maneta trasă);
b. se eliberează apoi pedala frânei, iar
autoturismul rămâne frânat, deoarece conducătorul ţine, cu mâna dreaptă, maneta
frânei trasă;
c. se apasă
pedala acceleraţiei pentru ca motorul să funcţioneze în turaţie (circa 2500
rot/min).
4) - Se eliberează pedala ambreiajului, câte
puţin, până ce turaţia motorului scade întrucâtva, pentru că acum trebuie să
înceapă propulsarea dar, autoturismul este frânat cu frâna de mână.
Pedala ambreiajului se menţine de acum, pentru un timp, în această poziţie,
unde ambreiajul cuplează parţial motorul la transmisie. Pedala acceleraţiei
rămâne mereu apăsată.
5) - Se eliberează complet frâna de mână, fără
nici un reglaj, după care mâna dreaptă se pune pe volan. Autoturismul porneşte
din loc, progresiv. Pedala ambreiajului, încă rămâne în aceeaşi poziţie sau se
mai eliberează foarte puţin, dacă pornirea este prea înceată.
6) - După ce autoturismul capătă o mişcare
sigură, câştigând o oarecare energie de mişcare, se eliberează complet, cu grijă,
pedala ambreiajului şi se aşază piciorul în stânga, alături. Apoi se
accelerează mai mult turaţia motorului, mărind valoarea vitezei autoturismului.
Exersând de câteva ori, începătorul capătă îndemânare,
iar comenzile arătate se vor succeda într-un timp convenabil. Când exersăm nu
trebuie să ne facem grijă pentru uzura ambreiajului. Acesta este construit să fie foarte rezistent. Pe de altă parte, la examen şi în
toate împrejurările, sunt apreciate comenzile executate cu grijă pentru
confortul călătorilor.
Greşeli
la pornirea în rampă:
ì - Lipsa asigurării la pornire sau a
semnalizării dacă era necesară.
ì - Pornirea autoturismului înapoi, pe o
distanţă oricât de scurtă.
ì - Oprirea motorului. La o pornire bună, nu ar
trebui nici măcar să scadă turaţia.
ì - Accelerarea excesivă a motorului.
ì - Pornirea neuniformă, cu trepidaţii (lipsă de
răbdare cu comanda ambreiajului şi accelerare insuficientă).
No comments:
Post a Comment